8 weekse – Mindfulness Training

 

Margot Meditatie zee Spanje

 

 

Meer informatie en aanmelden klik hier

 

 

 

 

Eerst volgende startdata:

  • maandagavond 3 september  (19:00 – 20:30 uur)   : nog 2 plekken beschikbaar
  • maandagavond 12 november  (19:00 – 21:30 uur)  :

Programma:

De cursus bestaat uit 8 wekelijkse sessies van 2,5 uur. Deze opzet is bewezen succesvol om mindfulnesss te leren en om ook blijvende effecten te ervaren. Na deze cursus heb je voldoende inzicht en oefeningen om door te gaan met mindfulness in je dagelijkse leven.

Deze cursus is bijzonder omdat het beste van de MBSR/MBCT en de oorspronkelijke bron Boeddhisme met elkaar samenkomen.

Met de sessie oefen je de mindfulness technieken vanuit het MBSR/MBCT en de oorspronkelijke mindfulness bron. Iedere sessie behandelen we verschillende thema’s die je in het dagelijkse leven tegenkomt.

Voor wie:
– voor iedereen die wil leren anders om te gaan met stressvolle situatie;
– voor iedereen die de kwaliteit van het leven anders wil;
– voor iedereen die meer inzicht in zichzelf wil.

Biedt handvaten als je:
– meer momenten wilt vinden van rust en inkeer/stilte;
– (weer) meer wilt genieten;
– beter om wilt gaan alledaagse stress;
– hoge werkdruk en/of een burn out ervaart;
– beter wilt leren omgaan met moeilijke emoties;
– sneller je energie wilt regenereren.

Ondersteunt bij:
– errnstige en/of chronische ziekten;
– chronische pijnklachten;
– verminderen overgewicht;
– omgaan met depressies en angsten;
– meer zelfvertrouwen bouwen.

Mindfulness Trainer

Angela Broeders is Mindfulnesstrainer en Yoga docente. Voor de Mindfulness training is zij opgeleid door het Aandachtsinstituut.
Ter verdieping heeft ze de opleiding Boeddhistische psychologie bij Robert Hartzema en Marjan Moller gevolgd.
Overige opleidingen welke Angela heeft gevolgd zijn – Rouw- en verliesbegeleiding – Medische basiskennis A. – Energetische basiskennis. Verder volgt ze verschillende vormingen, lezingen en blijft ze op de hoogte van de ontwikkelingen m.b.t. burnout. Regelmatig gaat ze op stilteretraite en volgt meditatiedagen

Kosten:
– particulier 325 euro (incl. BTW, materialen en 2 (gratis) yogalessen) – dit zijn 8 sessies van 2,5 uur

– zakelijk 325 euro (excl. BTW, materialen en 2 (gratis) yogalessen) – dit zijn 8 sessies van 2,5 uur

– prive Mindfulness Training (725 incl. BTW (particulier) & 725 euro excl. BTW (zakelijk)) – dit zijn 8 sessies van 1 uur

Vergoeding door zorgverzekeraar

Angela Broeders is gecertificeerd mindfulnesstrainer en gekwalificeerd bij de beroepsvereniging VMBN, in de hoogste categorie 1 (VMBN registratienummer: 2013431).

Veel zorgverzekeraars hebben voor de Mindfulness Training  een vergoeding. Meer hierover kan je hier lezen. Of je in aanmerking komt voor een vergoeding dien je zelf contact op te nemen met je zorgverzekeraar.

Vergoeding door werkgever

Ook via de Werkgever is het mogelijk het gehele bedrag voor de training vergoed te krijgen. Werkgevers vergoeden de kosten altijd vanuit het persoonlijk professionaliseringsbudget of budget voor re-integratie of duurzame inzetbaarheid dat voor werknemers beschikbaar is.

Vergoeding door de belastingdienst
Coaching en mindfulness is aftrekbaar van de belasting als er sprake is van een leertraject (je doet kennis op onder begeleiding of toezicht), kun je de kosten hiervan aftrekken van de belasting; je krijgt daardoor, afhankelijk van je inkomen, 30% tot 50% van de kosten terug van de belastingdienst. Er moet voor de aftrekbaarheid altijd verband bestaan met inkomensverwerving en/of verbetering op de arbeidsmarkt. Er is een drempel van 250 euro (de kosten daarboven kun je aftrekken).

Vergoeding door uitkerende instantie

Het is de moeite waard voor mensen met een uitkering om te onderzoeken of het UWV een deel van de kosten voor een training kan betalen. Van belang is dan goed te motiveren hoe een mindfulnesstraining kan bijdragen aan het (sneller) vinden van een baan en aan het goed blijven functioneren in een baan.

Wanneer de vergoeding voor de training een belemmering vormt, is gespreide betaling altijd mogelijk. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Mindfulness sessies

Mindfulness training is een praktische training. Mindfulness leer je door het daadwerkelijk te doen, waarbij de theorie je helpt en je duidelijke begeleiding krijgt.

Onderdelen van iedere sessie zijn:

  • begeleide aandachts- en concentratieoefeningen;
  • bewegingsoefeningen;
  • zit- en loopmeditatie;
  • admenhalingstechnieken;
  • inzicht in de boeddhistische oorsprong.
  • Je leert en oefent samen met andere cursisten in een groep. Mindfulness is door iedereen te leren. Het trainen van een vaardigheid vereist veel oefening. Naast de wekelijkse sessies is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Hiervoor geldt dat je ongeveer drie kwartier per dag investeert.

Mindfulness

Mindfulness is in aandacht leven in het hier en nu. Het trainen van de mind. Dit is de vrije vertaling van Mindfulness.

De weg om de mind te trainen is door aandachtig te zijn en door meditatie te beoefenen.

Met mindfulness wordt het dagelijkse leven gemakkelijker. Jij leert de controle over je emoties, gedachten en handelingen in het moment.

We weten dat we ons lichaam met bepaalde fysieke oefeningen fitter, flexibeler en sterker kunnen maken. Maar hetzelfde geldt voor onze geest. Met de juiste oefeningen ontwikkelen we meer focus, concentratie, kalmte en bewustzijn. We trainen dus in het maken van een fitte geest.

Deze mindfulness cursus is krachtig door de samenvoeging van de westerse mindfulness MBRS (mindfulness based stress reduction) en de oorspronkelijke boeddhistische kennis.

(Het Boeddhisme heeft gedurende vele eeuwen beproefde methoden voor mindfulness ontwikkeld van waaruit het MBSR –programma is ontstaan. Met name door die standaadisering en het wetenschappelijk onderzoek naar MBSR of MBCT is de populariteit sinds 1980 in het westen toegenomen.)

Met mindfulness verbeteren we onze kwaliteit van leven.

Materiaal

Het cursusmateriaal bestaat uit een complete werkmap met de benodigde informatie over mindfulness, het huiswerk/thema’s en aanvullende (inspirerende) informatie. Daarnaast ontvang je online toegang tot MP3-files met de begeleide oefeningen en meditaties, inspirerende video’s en informatie over de meest recente wetenschappelijke onderzoeken.

Tijdens de sessies is het het beste om gemakkelijk zittende kleding te dragen. Neem een warme trui of kleed mee. Zorg ook voor een schrift of map en pen, zodat je aantekeningen kunt maken. Voor koffie en thee wordt gezorgd.

Fysieke belasting

Tijdens de sessies van de mindfulness training ondervindt u weinig fysieke belasting. Mensen met lichamelijke beperkingen kunnen gewoonlijk dan ook zonder problemen meedoen. Overleg dit ook even met de mindfulness trainer.